donderdag 15 september 2011

Thursday, thunder comes around - Friday I'll meet my friend - ...

WOW! Een week en een handvol voornemens later wil ik jullie van een extra lange ‘up-to-date’ voorzien! De ‘vrije momenten’ ’s avonds vliegen hier enorm voorbij!
De afgelopen we(e)k(en) vonden verder observatiedagen plaats in verschillende klassen. Van ‘class 1’ tot ‘class 8’: een bezoekje van mij bleef hen bijna allen niet onbespaard! Tijdens deze observaties kreeg ik in de ene les reeds meer de mogelijkheid om te interageren met de leerlingen en leerkracht dan in andere lessen bv. Via verbeteren van de ‘exercises’, verschillen en gelijkenissen tussen Kenia en België weergeven (“How is the wild life in the forest of Belgium”= “you can find the wild pig, foxes and rabbits,…” – in zulke contexten klinken zulke vragen zeer grappig in mijn beleving!).
Een van de meest gekende ‘tradities’ op school zijn de ochtendgebeden in groep op vrijdagochtend. Het verloop van deze momenten is indrukwekkend: Christenen en Moslims bidden in aparte lokalen in groep (verschillende klassen en leerkrachten komen samen). De leerkrachten worden vanuit hun ‘teacherspositie’ verwacht om de leerlingen na ieder gebedsmoment een ‘woord van advies’ mee te geven. Gezien de diepgelovigheid en grote belang dat Kenianen hechten aan hun religie (dagelijks of minimaal wekelijks op zondag naar de kerk gedurende enkele uren, dagelijks bidden,…) gingen veel boodschappen terug naar ‘the kingdom of God’ – ‘God bless you’,… Toen plots werd voorgesteld dat wij als ‘volunteer teachers’ dan ook een zinvol woordje advies tot de school moesten richten, kreeg ik het spontaan onmiddellijk wat warmer: in welke mate werd verwacht dat zo een boodschap ‘Godsgerelateerd’ zou zijn, is het ‘godslasterlijk’ als hier geen ‘nadruk’ op gelegd wordt,… Uiteindelijk trachtte ik andere boodschappen ook aan te vullen rond ‘doing the best on school’ – ‘keeping up the good work’ en ‘God bless you all’! Gezien deze gebedsmomenten wekelijks plaatsvinden, nemen Astrid, Nele en ikzelf ons dan ook voor om ons ‘mentaal’ voor te bereiden op de ‘adviesmomenten’.
Naast het religieuze aspect wordt ook veel ruimte gemaakt voor ‘playing the games’ en het ‘beachmoment’ op vrijdagnamiddag: alle ‘upper classes’ van cl.4 – 8 gaan in zijn geheel met enkele begeleidende leerkrachten (inclusief fluovesten en rode badmutsen voor de veiligheid!) naar het idyllische Diani Beach. Volleybal- voetbal – zwemgelegenheden komen hier aan bod, evenals vrij spel voor de aanvang van het weekend. Meisjes en jongens moeten gescheiden zwemmen zodat er niet teveel ‘prikkels’ vrijkomen. Dit beachmoment was een fijne voltreffer om het laatste weekend voor de start van lesvoorbereidingen in te gaan!
Vrijdagavond genoten we dan ook van een welverdiend avondmaal op restaurant (maaltijd met vlees voor de eerste keer!). Uitslapen zat er de volgende morgen niet in: Jackson kwam ons om 7u30 halen met het busje toeristen dat ons een eind verder zou brengen naar de afvaart richting Wasini Island. Dit eiland omvat een dorp dat ook in zeer armoedige omstandigheden leeft en dan ook vooral afhankelijk is van het toenemende toerisme. Per boot genoten we van een lange tocht, nabij Tanzania, op zoek naar de dolfijnen. Verschillende ‘koppels’ dolfijnen vlogen naast de boot in de lucht of zwommen ‘met ons mee’ net voor de boot. Nadien was het snorkeltijd! Met enkele gescheurde zwemvliezen, snorkel en duikbril in de hand werd ik getuige van de wonderlijke onderwaterwereld: felblauwe, gele, paarse vissen zwommen aan mij voorbij, wonderbaarlijke koralen werden zichtbaar. Ik gaf mijn ogen dan ook enorm de kost! Met een hoopje andere toeristen kregen we nadien de kans om tussen dolfijnen te gaan zwemmen: geniaal! Onder water zag ik een dolfijn op een kleine meter van me verwijderd: enerzijds ‘beangstigend’ (de vele toeristen leken de dolfijnen in het nauw te drijven), anderzijds ongelofelijk! Deze trip ‘laadde de batterijen’ (een gevoel van loomheid overvalt je hier snel omwille van de warme temperaturen) op om de laatste week observatie vlot te laten verlopen.
Afgelopen week werd boeiender gezien we de leerlingen beter leerden kennen, evenals de leerkrachten. Meer overzicht werd verkregen op de vaste dagstructuur. Zo bleek de vaste uurrooster voornamelijk overheerst te worden door de vakken ‘science, social studies, maths, English, religion, creative arts, LO, Swahili’. Aansluitend worden er wekelijks ‘debatten’ gevoerd rond maatschappelijke thema’s, wat echt enorm interessant is! Zulke debatten geven me de mogelijkheid om meer inzichten te verwerven rond wat er leeft in Kenia, op basis van welke argumenten de gedachtegang is gebaseerd,…
Deze week had het debat betrekking op ‘is polygamie beter dan monogamie’? Dit debat wordt voorgezeten door de secretaris en voorzitter en wordt geassisteerd door enkele jongeren met stokken in de handen om de ‘order in the room’/stilte te handhaven. Doordachte meningen werden afgewisseld met hilarische momenten: iedereen wordt verwacht een woordje te zeggen in het debat – enkelingen verstopten zich onder de tafel en proestten het uit van het lachen. Opvallend hier was de overheersende mening m.b.t. polygamie, die hoofdzakelijk werd vertolkt door de jongens: Velen zijn pro polygamie en geven hier dan ook een zeer logische uitleg voor! “When you have a woman you love, but she can’t give you any babies, then you take another woman who can give you babies” – “As long as you can bring the children to school en you can give enough food e.a. to the family, you can have as many wives as you want (up to eleven!)”. De secretaris van het debat kende punten toe voor de aangebrachte argumenten vanuit het ‘pro’ en ‘contra’ polygamie ‘team’. Deze punten werden sterk gefundeerd en bediscussieerd vanuit  verschillende ‘kampen’. Verhitte debatten verzekerd in de toekomst! Ik ben alvast enorm benieuwd naar de komende ‘maatschappelijk relevante thema’s’ en dan voornamelijk naar de manier waarop deze (jonge!) leerlingen zulke debatten in goede lijnen laten lopen! Deze debatten zijn zeer leerrijk, ergens bieden ze reeds een afspiegeling van de ‘toekomst’ in Kenia.
Naast de wekelijkse debatten nemen alle leerlingen ook deel aan de ‘clubs’ op school. Het verloop van een club is deels gelijklopend met het debat: deze club wordt ook voorgezeten door een leerling, secretaris en moderator. Leerlingen kunnen vragen stellen die gelinkt zijn aan de clubs: ‘the wild life’ club kreeg er alvast voor 1 week een nieuw lid bij – en dat heb ik mogen weten! Ook hier werd weer verwacht vanuit mijn ‘teacherspositie’ een speech te houden rond mijn aanwezigheid en komst naar ‘de club’. Podiumvrees wordt hier snel overwonnen, starende blikken dwingen je onrechtstreeks om iets uit te brengen. Gelukkig luisteren en reageren de leerlingen op zeer respectvolle manier en geven je snel het gevoel welkom te zijn. Meteen werd ik al gevraagd om trips mee te helpen voorbereiden voor the wild life club (waar vragen worden gesteld rond bv. Zwangerschappen van olifanten  - nog net geen specialiteit van me!)- naast the wild life is er ook nog de optie ‘music’, ‘scouts’ (helping other people ),…
Uiteindelijk werd na de observaties in verschillende klassen de knoop doorgehakt voor de opmaak van de ‘timetable’ per vrijwilliger/student: eenmaal de rooster goedgekeurd zal worden door de ‘headteacher’ Mr. James, zal ik Engels en wiskunde geven in kleine studiegroepjes van ‘slow learners’ en ondersteuning bieden in creative arts en LO vanaf volgende week maandag.
WIST-JE-DAT
-          Kinderen en jongeren tijdens de lessen doorheen de klas stappen om eens van plaats te wisselen, onderling potloden uit te wisselen bij gebrek aan materiaal, potloden om de 5 minuten komen slijpen, hun schoenen uitdoen tijdens de lessen – dit zorgt voor een onaangename zweetgeur?

-          De klassen dagelijks worden gekuist door de leerlingen?

-          Enkele eenvoudige vragen van kinderen en leerkrachten me soms het ‘angstzweet’ doet uitbreken - especially ‘are you going to church’?

-          Class 8 een zeer boeiende groep is! Velen zijn zeer nieuwsgierig naar de verschillen tussen Kenia en België, een uitwisseling rond religie, transport, ‘maatschappelijke thema’s’ wordt dan ook gedaan. Zo kwam ik te weten dat wanneer de kinderen iets ‘uitsteken’ op school/anderen in moeilijkheden brengen e.d., dit thuis nog extra kan gesanctioneerd worden door een fysieke straf i.p.v. bv. ‘niet uitgaan’ dit weekend/extra huishoudelijke klusjes doen.

-          Verschillende klassen op excursie gaan bv. Naar een landingsbaan, natuurpark om ‘the wild life’ in ‘real life’ te kunnen aanschouwen?

-          Er ongelofelijk veel aan ‘revision’ wordt gedaan zodat de leerlingen voldoende zijn voorbereid op de vele examenperiodes de komende maanden?

-          Een ‘national exam’ wordt gedaan door class 8 en er echte ‘competition’ is tussen leerlingen om geselecteerd te kunnen worden voor de universiteit? Vele kinderen die de kans hebben naar het secundair onderwijs te gaan, op boarding school gaan in Nairobi gezien de grote afstanden? Zij enkel tijdens ‘holidays’ naar huis gaan.

-          De oudste zussen de zorg op zich nemen voor de opvoeding van jongere broers en zussen? Vele ouders werken lange dagen om hun gezin te kunnen onderhouden bv. Stenen vanuit de steengroeve tot kleinere delen hakken.

-          ‘Sorry’ wordt gezegd door de Kenianen als je iets laat vallen, je jezelf bezeert,…

-          Kenianen denken dat Astrid, Nele en ik zussen zijn – hun opmerkzaamheid rond deze grote gelijkenis enkel gebaseerd is op onze huidskleur?

-          Het momenteel winter is in Kenia, de overgang naar lente bijna zal plaatsvinden, Kenianen tijdens de ‘wintertijd’ ook fleecetruien dragen, ook al is het momenteel 30°C! Het vanaf heden alleen maar warmer zal worden (up to 40°C)!

-          Leerlingen per klas worden ingedeeld naar cognitieve vermogens en niet naar leeftijd? Dit betekent dat je ook verscheidene jaren kan ‘blijven zitten’, er momenteel  5- 10- jarigen in class 1 zitten?

-          Er kleuters rondlopen met rotte tanden en kinderen met littekens die afkomstig LIJKEN te zijn van uitgedoofde sigaretten op hun huid?

-          De handboek van ‘creative arts’ voorbeelden aangeven om ‘te praten rond druggebruik’ en topics zoals ‘is drinking beer bad’ in het 3e leerjaar. Dit ook duidt dat drughandel en alcoholgebruik in de leefwereld van jonge kinderen meer centraal komt te staan in vergelijking met de leefwereld van 9- jarigen in België?

-          Kenianen elkaar kunnen arresteren? Bv. Als iemand wordt betrapt op stelen kan deze door een opmerkzame ‘goede’ burger bij de hand genomen worden om mee te gaan naar het politiebureau!

-          Bij gebrek aan financiële middelen de tanden gepoetst worden met zout?

-          Koeien en geiten de meest voorkomende ‘huisdieren’ zijn van de kinderen?

-     Zondag als eerste dag van de week wordt beschouwd?

-          Er dagelijks in de ‘lower classes’ (Klas 1 – 3) een liedje wordt gezongen op de tonen van ‘sound of music’ om de dagen in te oefenen? De voorstelling dat Keniaanse kinderstemmetjes dit klassikaal in koor zingen een heerlijke afsluiter is als laatste wist-je-datje van de week:

MONDAY, then I see the moon
TUESDAY, I say number twooooo
WEDNESDAY, when I don’t know the time
THURSDAY, thunder comes around!
FRIDAY, Then I’ll meet my friend (waarop iedereen elkaar knuffelt en de handen schudt)
SATURDAY, I’ll be sad
SUNDAY, shiny shiny bright
And it brings us back to the be-gin-ning!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten